Thursday, February 11, 2010

my house in pelangi semenyih...

at last, selama 2 tahun penantian....
rumah yg kami beli di semenyih, akhirnya kami duduki sekarang.
hehe..orang sibuklah nak smbut new year..kami plak sibuk nak pindh umah..
kami sekeluarga org ke 2 yg terawal pindah di jalan itu...
alhmdulilah..dpt bantuan dari mak n mak mertuaku, serta abangku , adik2 ku serta adik iparku..pali..
sentiasa ada setiap kali kami berpindah rumah..
perpindahan yg keenam kalinya setelah 5 tahun kawin..
banyak betul pindah ....maklumlah menyewa..


28.12.2009..aku dpt amik kunci rumah daripada pemaju...semuanya agak tergesa-gesa.
aku terpksa bayor RM9oo lebih sebab lewat bayo fees yg diminta masa construction dulu...
semua disebbkan oleh pemaju n bank..tapi kami yg kena bayo..bukan salah kami sebenarnya..
sakit jugak hati ni..
tapi..sebb nk masuk umh cepat kan..so aku bayo la dulu..


kami cuci rumah ptg tu juga dengan bantuan pali..
org kuat kami...
setiap kali pindah..mesti pali akan tolong..
org yg pling rajin sekali membantu kami...


mlm tu mak aku n adik2 aku turun kl sbb nk membantu aku juga..
sangat terharu..
mak, nana n dayah...sebb nak menolong aku mengangkut barang2 ku ke rumah baru..
mujurla diorang ada...kurang sikit penat kami..

29.12.2009..dengan bantuan azrai, kawan hubby aku..
electrical things siap dipasang jam 930 mlm..
kami tidur di sana mlm tu..sebb mudahkan urusan perpindahan esok harinya..
mak mertua aku pun turut sama dtg mlm tu, dengan diikuti 2 org sepupu hubby ku..
sharani n nanai...

30.12.2009..aku pindh umh jam 9 pagi n kami menyewa lorry ..
lorry yg kononnya 5 tan pun tiba, kami telah ditipu sebenarnya tanpa kami sedar.
pada mulanya bayaran sepatutnya hanyalah RM280 sahaja..tetapi
pd hari tersebut, lorry yg sepattnya dijanjikan - 3tan, xdpt dibwa kononnya lorry tersebut rosak...
so, digantikan ngn lorry 5tan..
tanpa sebarang perjanjian, mereka memasukkn kesemua brg2 aku ke dlm lorry n setelah hampir penuh ..mereka pun membawa brg2 ke umh baru kami..

setelah semua brg2 dipunggah, barulah si pemndu lorry ni menghulurkan resit yg perlu kami bayar..RM480..
bayangkan..sakitnya hati aku..dh la xbgtau awal2..pastu tipu org plk...
kata pemandu itu, kami telah gunakan keseluruhan lorry itu,
so kami kena bayar untuk harga 5 tan ..
senang betul mereka berurusniaga..
pada mulanya, xdpt nk adakan lorry 3 tan..
at last kami plk yg kena bayar ..nasibla time bayo tu aku xde..
hubby je yg ada..sebb aku msih di rumah lama aku untuk settlekan urusan remeh temeh..
sabor je la...geram n sakit hati sesangat..

tapi, nk buat mcm ne kan..
adat org berpindah..
memang la banyak duit yg kuar..emmmphh
salah kami gak..sebb xsurvey dulu harga...
ni mungkin kali terakhir aku berpindah..
insyaALLAH...
6 kali pindah ..bayangkan....
lepas je kawin, aku duk kat Bndar Pinggiran Subang..sewa rumah flat je..
sebb nak dekat ngn tempat aku study n near to my husband office..
6 bulan je stay area situ..sebb aku xselesa duk sana..riuh rendah, n kawasan agak serabut..
pas tu pindh plk ke Padang Jawa, Shah Alam, lagipun aku dh sarat mengandung..
n xlarat nk drive jauh2...tu pun duk jap gak..4 bulan je...hehe
pas bersalin, aku dh abis study..so no point la nk stay shah alam sebb hubby aku pun kerja area gombak..
so, untuk kali ke 3 kami pun berpindh ke Prima Damansara, sebb dekat ngn maknyah-makcik hubby aku..sekurang2nya ada gak org yg leh kami percaya untuk mengasuh adam...

setelah setahun, hubby aku nk explore tempat baru, kami berpindah plak ke Taman Langat Jaya, Bangi...
hehe, jauh dari semua plak..kali ni kami duduk selesa sikit..duk umh teres setingkat.
adam pun dh besor, xde tempat nak main, sebelum ni duk apartment.
susah sikit dier nak main bicycle..hehe

kat situ pun bertahan setahun gak...sebb, owner umah tu, nk jual umh tu..
so kami pindah lak lorong yg lain, dlm taman tu gak..
sebb dh selesa ngn pengasuh yg jg adam- mak mok n adam dh ada gf - alia....

and..finally, setahun lebih berlalu, umh kami di semenyih pun siap sepenuhnya..
n kami pun pindah la...

3 comments:

Sira Sain said...

salam kenalan...tgh cari info sbb nak puindha rumah..terjumpa blog nih...akak pun dlm proses nak pindah rumah ke Pelangi semenyih...

an-nisa said...

salam..k gi..akhirnya aku jupe jugak blog akak ku tersayang nih..jom la g blog saya pulak follow me.hehe...knisacs.blogspot.com

Unknown said...

Perlukan khidmat pengasuh anak2 sms kiter...0126850290..:)
Berada d bdr rinching sec 5